Du som hyresgäst har en vårdplikt enligt hyreslagen, det finns också en ny lag sedan 1 januari 2024 som beskriver hanteringen av ätlig fett och olja. Det får inte hällas ut i avloppet, utan behöver sorteras som matavfall eller lämnas till återvinningscentral. För att hjälpa både dig och oss på traven finns du bifogat dokument här nedan med matnyttig information kring hur du skall tänka kring spolning i din WC samt hantering av matfett vid matlagning.
Att åsidosätta sin vårdplikt som hyresgäst kan exempelvis vara att spola ned saker i avloppet som inte bör hamna där. Detta kan i sin tur leda till kostnader för återställande vilket både vi och du rimligen vill undvika. Vi vill därför hjälpa dig som hyresgäst att ta hand om ditt boende på bästa sätt.
Vi har idag fastigheter på många olika orter runt om i landet, vilket gör att vi har olika lokala aktörer vi samarbetar med. Vi hänvisar dig alltid till att besöka www.slattobostad.se/serviceanmalan där du väljer din ort/fastighet för att hitta korrekt kontaktinformation i olika frågor för just dig.
Det är fastighetsägarens ansvar att se till att samtliga lägenheter utrustas med en fungerande brandvarnare. Därefter är det hyresgästen/den boende som ansvarar för att den fungerar. Du som saknar eller inte har en fungerande brandvarnare bör utföra en serviceanmälan här
Kontakta din internetleverantör. Har du ett TV/Bredbands-tillägg via oss, kontakta Telia telefon: 90 200 eller www.telia.se/kontakt.
Gör en serviceanmälan så får du hjälp. Information om hur du utför en serviceanmälan finner du här.
Gör en serviceanmälan så får du hjälp. Information om hur du utför en serviceanmälan finner du här.
Vi har oftast anlitad extern expertis för skadedjur i våra fastigheter. Om du upptäcker skadedjur i din bostad är du skyldig att omgående kontakta serviceanmälan. Skadedjur kan lätt och snabbt sprida sig till andra lägenheter i fastigheten och bli ett stort problem för många boende.
Om något går sönder i din lägenhet, du ser något trasigt i huset eller på gården kontaktar du serviceanmälan omgående. Serviceanmälan finner du här.
Kontakta omgående serviceanmälan här.
Hur du har möblerat din bostad påverkar inomhusklimatet mer än du tror. Ett bra tips är att aldrig placera möbler framför elementen. Detta för att värmestrålningen ska komma ut i rummet fritt och dessutom motverka eventuella kallras från fönstren. Det är också så att upplevelsen av ett rums temperatur varierar mellan olika individer.
Slättös moderna hus är utrustade med automatiska styrsystem som reglerar värmen, därför kan det ta ett par dagar vid större vädersvängningar innan din inomhustemperatur har stabiliserat sig. Du är naturligtvis alltid välkommen att kontakta felanmälan om du tycker att det är för kallt i din lägenhet!
Vi har en generell information om hur man kan tänka kring inomhusklimatet under vintertid här.
Du kan alltid öppna fönster och vädra ur din bostad. Glöm inte att stänga av elementen då. Upplevelsen av en temperatur är individuell och beror av vad vi gör. Det skiljer faktiskt upp till 2 grader om du står upp än om du sitter ned och vilar. Oavsett, är du naturligtvis alltid välkommen att kontakta serviceanmälan om du känner att det är för varmt i din lägenhet.
Se även information här med tips om hur du kan tänka kring inomhusklimatet under varma sommardagar.
Värmen i elementen styrs centralt och på sommarhalvåret kan de upplevas kalla, invänta kallare utetemperatur och se om elementet blir varmt. Om inte, kontakta serviceanmälan.